KLASA VIII

TEMAT: Diagramy i wykresy.







Przykład 
W pewnej szkole dokonano zestawienia liczby uczniów wszystkich klas pierwszych, drugich oraz trzecich w podziale na dziewczęta i chłopców.
Zobaczcie tabelę, diagramy słupkowe oraz pierścieniowe, w których przedstawiono dane dotyczące liczebności poszczególnych grup klasowych.
TABELA
Klasa
Liczba dziewcząt
Liczba chłopców
Liczba wszystkich uczniów
Z tabeli można odczytać:
  • dokładną liczbę dziewcząt i chłopców w poszczególnych klasach,
  • dokładną liczbę wszystkich uczniów w poszczególnych klasach,
  • dokładną liczbę dziewcząt i chłopców w szkole,
  • dokładną liczbę wszystkich uczniów w szkole,
  • o ile więcej / o ile mniej jest dziewcząt lub chłopców w każdej klasie.

I przedstawić w postaci diagramu słupkowego.
Diagram słupkowy pionowy (słupki ustawione pionowo), z którego odczytujemy liczbę dziewcząt i chłopców we wszystkich klasach. Klasa I a – 14 dziewcząt, 13 chłopców, 27 razem. Klasa I b - 13 dziewcząt, 13 chłopców, 26 razem. Klasa I c – 15 dziewcząt, 13 chłopców, 28 razem. Klasa II a – 13 dziewcząt, 12 chłopców, 25 razem. Klasa II b – 16 dziewcząt, 10 chłopców, 26 razem. Klasa II c – 10 dziewcząt, 18 chłopców, 28 razem. Klasa III a – 13 dziewcząt, 11 chłopców, 24 razem. Klasa III b – 10 dziewcząt, 13 chłopców, 24 razem. Klasa III c – 13 dziewcząt, 14 chłopców, 27 razem.


W diagramach pierścieniowych podano liczbę dziewcząt i liczbę chłopców w poszczególnych klasach.






Możemy powiedzieć,że diagramy i wykresy przedstawiają dane liczbowe  w postaci pewnego rodzaju rysunków.

ZADANIE 

Na diagramie przedstawiono dane dotyczące prędkości rozchodzenia się dźwięku w różnych ośrodkach.









W którym ośrodku dźwięk rozchodzi się najszybciej, a w którym najwolniej?


Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga